Romerne afgjorde cyklens skæbne (uden at vide det).

Vejreglerne i fortidens Romerrige er forklaringen på, at tandhjul og kæde sidder, hvor de gør.

Cykelhistorikeren Finn Wodschow historie gengives her i en kort skamskåret udgave.

”Cyklen er verdens eneste transportmiddel, der er konstrueret til venstrekørsel. Venstrekørslen er ikke en engelsk opfindelse, men skyldes derimod de romerske vejregler (før år 300). På de mørke skumle veje i romertiden var der en god fornuft i hurtigt at kunne gribe sit våben, hvis man blev overfaldet. Og for højrehåndede er det nemmest at gøre, hvis man går i venstre side af vejen, og modstanderen kommer fra ens højre side. Briterne udviklede cyklen med kædetræk til baghjulet, som vi kender den i dag. En populær udgave i 1885, kaldet safety-bike, mens danskerne kaldte den for en forsigtigper, blev sat i masseproduktion, muliggjort af den industrielle produktion. Her sad tandhjulet på højre side, fordi de i venstre side kørende englændere besteg cyklen fra venstre og ikke skulle komme i karambolage med de dengang voldsomt store kæder. Forsigtigpercyklen blev standard i hele verden, og tandhjulsplaceringen er aldrig blevet ændret.

Få flere sjove cykelfinurligheder på: www.cykelhistorie.dk 

Uddrag fra "Den barberede ged" i Politiken den 25.10.2007


Klik her for at få dit eget GoMINIsite