Nok var Jesus en slags offerlam, og Judas kan vel også siges at have været noget af en kylling. Men alligevel - hvorfor har den kristne kirke valgt at invitere æggepjat og gækkebreve og fritgående lammekøller med indenfor til kirkeårets uden for enhver konkurrence allerstørste højtid? Det har den kristne Kirke heller ikke. De gamle hedenske skikke var så fast indgroet en del af folkelivet, at kirken ikke rigtigt traf noget valg, men bare indlemmede traditionerne i kirkeårets gang, fortæller konstitueret leder af Dansk Folkemindesam!ing, ph.d. og cand.mag. i bl.a. folkloristik Else Marie Kofod. Det hele handler om forårskådhed og narrerier. Man ved ikke meget om de førkristne forårsfester, men man ved, at forårets komme blev fejret med gækkelege. Fastelavnsudklædning, aprilsnarre og gækkebreve er alle traditioner, der markerer overgangen til den nye sæsons komme ved at 'drive gæk' - i stil med, at det nybagte brudepar drilles, og yngste smedelærling sendes i byen efter kørnerprikker. De oprindelige gækkebreve var såkaldte 'bindebreve', hvor man sendte en meget fin knude, f.eks. bundet i hår, til den udkårne, som skulle løse den. Senere kom traditionen med at sende en sommergæk, som blomsten hed dengang, man endnu ikke fornægtede, at blomsten narrer folk til at tro, at det er sommer. Legene har varieret, men i dag skal modtageren gætte afsenderen eller sone med et påskeæg.
Men hvor kommer påskeægget fra - og hvad kom først, ægget eller kyllingen? Det gjorde formentlig æggene, som ifølge Else' Marie Kofod kan sættes i forbindelse med påske helt tilbage til i hvert fald 1700-tallet. Som med julen og lysfesten overtog den kristne kirke de tidligere hedenske forårsritualer, som faldt sammen med påsken. Måske fik ægget sin betydning, fordi det i forvejen var en luksusspise. Og kyllingerne indeni blev naturligt en del af en tradition, der rummer en stærk, kristen symbolik, betoner Else Marie Kofod:
»Kyllingen, der kommer ud af skallen på ægget, er et symbol på opstandelsen«,fortæller hun. Også påskelammet har indbygget kristensymbolik - med Jesus som offerlammet, og det slagtede lams blod på dørene under Det gamle Testamentes ti plager. Men traditionen med lammesteg har en noget mere jordnær forklaring, mener Else Marie Kofod:
»Lammestegen stammer jo fra dengang for 30-40 år siden, hvor vi begyndte at kunne få dybfrosne lam fra New Zealand«, som hun siger. Påskeharen er den sidst ankomne. Den kom til Danmark fra Tyskland for omkring 20 år siden, bl.a. som et sendebud fra det verdenshjørne, solen kommer fra eller står op i. Easter på engelsk refererer til east, som Ostem på tysk, der kommer fra Osten.
Og hvad siger kirken til alt det gejl? Sognepræst i Hjortshøj Kirke uden for Århus, Morten Skovsted, kunne såmænd sagtens selv finde på at lade sin egen kirke pynte op med påskeæg i den kommende uge. Men som han understreger:
»Påsken giver os tid til både havearbejde og fri frokost - og kirkegang«.
Vi giver det sidste ord til en af dem, der notorisk har fulgt påskeæggenes og påskekyllingernes betydning tættest:
»Egentlig er det jo sjovt med den tradition, for oprindelig var kyllinger slet ikke ruget ud til påske. Men det handler vel om, at der ikke er noget mere forårsagtigt end en lille kylling, der pipper sig ud af ægget, så vi skal da bare glæde os over, at traditionen stadig i dag lever så meget, at vi køber mange flere æg i påsken«, siger Martin Merrild, bestyrelsesformand i Dansk Landbrugs Erhvervsfjerkræsektion.
Artikel fra Politiken den 17. marts 2008
|